ТЕХНОЛОГІЯ
МИЛОВАРІННЯ
8 КЛАС
Борисенко Надія Анатоліївна, аспірантка кафедри педагогіки і методики технологічної освіти
Глухівського національного педагогічного університету
ім. Олександра
Довженка, м. Глухів, Сумська обл.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Зміст курсу передбачає
ознайомлення учнів із сучасним видом рукоділля — миловарінням, а також
професіями типу «людина — художній образ».
Ручне миловаріння дає можливість
зробити мило максимально індивідуальним й особливим (надання бажаної форми,
запаху, кольору), виявити фантазію, виготовити унікальні, оригінальні подарунки
до різних свят (тематичні мильні вироби). Контроль за всіма етапами його
виготовлення дає впевненість у якості й безпеці готового продукту. Мило ручної
роботи слід виготовляти за низькотемпературною («холодною») технологією, яка
не утворює шкідливих для здоров'я учнів випаровувань і відходів, що
забруднюють навколишнє середовище.
Матеріал, що планують вивчати
згідно з тематичним планом програми, є абсолютно новим для учнів. У зв'язку з
цим цей курс за вибором можна розглядати як базу для профільного навчання у
старшій школі та для професійної діяльності в майбутньому.
В основу програми курсу за
вибором покладено проектно- технологічний підхід. Згідно з цією програмою на
вивчення курсу у 8-му класі відведена 1 година на тиждень. Курс можна викладати
й у 9-му класі (за необхідності).
Курс за вибором доступний для
класів, що не поділені на групи хлопців і дівчат.
Мета курсу: здійснення
допрофільної підготовки учнів, забезпечення творчого самовираження та
естетичного розвитку школярів, формування стійкого інтересу до предмета.
Реалізація змісту програми
забезпечує вирішення таких завдань:
•
ознайомлення з різними видами
мила й способами їх виготовлення;
•
оволодіння технікою й
технологією миловаріння;
•
формування художніх смаків та
уподобань учнів у ході виконання творчих проектів;
•
ознайомлення зі світом
професій «людина — художній образ»;
•
розвиток
навчально-гіізнавальних інтересів на основі виконання творчих завдань у
процесі проектно-технологічної діяльності;
•
створення умов для розвитку
особистості кожного учня.
Учні повинні знати:
•
правила вибору дитячого мила
й види мильної основи для миловаріння;
•
способи збагачення дитячого
мила й мильної основи;
•
основні інгредієнти та їх
дозування для виготовлення домашнього мила з дитячого мила й мильної основи;
•
послідовність підготовки
дитячого мила й мильної основи до миловаріння;
•
технологію виготовлення
різних видів домашнього мила;
•
особливості й технологію
надання милу додаткових ефектів;
•
способи декорування мила;
•
правила складання композицій
для декорування мила;
•
технологію декорування мила,
його пакування;
•
правила безпечної праці,
пожежної безпеки; санітарно-гігієнічних вимог під час миловаріння;
•
характеристики професій
дизайнера, художника-конструктора, вимоги до них.
Учні повинні вміти:
•
добирати матеріали,
інструменти й пристосування для миловаріння;
•
збагачувати дитяче мило й
мильну основу;
•
виготовляти різні види
домашнього мила з дитячого та з мильної основи;
•
надавати милу додаткових
ефектів;
•
обирати доцільний спосіб
декорування мила;
•
складати композиції для
декорування мила;
•
використовувати різні прийоми
та способи декорування й деку- пажу мила;
•
добирати матеріали й пакувати
мило;
•
організовувати робоче місце,
дотримуватися правил безпечної праці, пожежної безпеки; санітарно-гігієнічних
вимог під час миловаріння.
У процесі навчання учні
ознайомлюються з різними видами мила. Широкий вибір мильних виробів дасть
можливість учням виконати креативну проектну роботу. Для захисту проекту
доцільно
організувати презентації,
аукціони, виставки-продажі, конкурси
робіт, ярмарки.
Для виготовлення виробів за цією
технікою використовують
як звичайне дитяче мило, так і спеціальну мильну основу, а також
великий асортимент інших як обов'язкових, так і необов'язкових
компонентів.
Зміст теоретичних відомостей, що
мають подавати на заняттях,
погоджують з характером практичних робіт. Навчально-виховні
завдання вирішують головним чином у процесі практичного на-
вчання. Загалом на практичне навчання відведено не менше 75%
навчального часу, теоретичне — 25 %.
У процесі засвоєння змісту курсу
передбачене використання
інструкційних карт, у тому числі й розроблених учнями на під-
ставі творчих завдань, що можуть бути використані вчителем як
роздавальний матеріал; різноманітної наочності, інформаційно-
комунікаційних технологій.
Під час виконання робіт необхідно
приділяти увагу правилам
безпечної праці з нагрівальними приладами, гострими інстру-
ментами, правильно організовувати робоче місце, дотримуватися
санітарно-гігієнічних вимог і правил протипожежної безпеки.
Рекомендації щодо роботи з програмою
Розподіл годин у навчальній
програмі орієнтовний. Учитель
може вносити зміни до розподілу годин, відведених програмою на
вивчення окремих тем, змінювати послідовність вивчених питань.
Учитель має право вирішувати, як
виконати чи представити
той чи інший елемент виробу в процесі виконання завдань (у межах
загальної технології миловаріцня). /elb/mulovarinnya.docЗавнтажити |