8
квітня 2013 року відбувся семінар-практикум вчителів української мови та
літератури, на якому розглянули модульну технологію навчання української мови і
літератури» на базі Сквирського ліцею.
Поліщук Н.І, вчитель-методист,
провела відкритий урок у 7 класі, тема якого «Узагальнення та систематизація
вивченого про прийменник як службову частину мови».
Кочина В.С., вчитель-методист
познайомила з відокремленими обставинами у восьмому класі.
Заняття спецкурсу «Мова як
генетичний код українського народу» провів заслужений учитель України, Цимбалюк
В.І.
За
результатами роботи семінару-практикуму було розроблено методичний бюлетень з
даної проблеми.
Методичний бюлетень
Модульна
технологія навчання української мови та літератури
Модульне навчання української мови та літератури –
це педагогічна технологія, яка передбачає перегляд змісту навчання, вибір форм,
методів і засобів, організацію самостійної роботи, діагностику й контроль рівня
знань, умінь та навичок за модульним принципом.
Модульне навчання характеризується адаптивністю,
реалізація якої проявляється в специфічних способах організації
індивідуально-диференційованого навчання.
Модуль – це науково
обґрунтований і логічно завершений фрагмент навчального матеріалу, який
відповідає конкретній дидактичній меті.
Працюючи над цією проблемою,
переконалися, що модульне навчання, основною формою якого є інтерактивні
технології, створює атмосферу співробітництва, сприяє всебічному розвитку
кожного зокрема. Учитель і учень є рівноправними, рівнозначними суб'єктами
навчально-виховного процесу.
Плануючи матеріал програми, учитель
ділить його на тематичні модулі, кожен з яких, у свою чергу, розбивається на
міні-модулі:
*інформаційно-мотиваційний – 10% часу
тематичного модуля;
*діяльнісно-розвивальний – 60% часу
тематичного модуля;
*результативно-оцінювальний – 10% часу
тематичного модуля;
*творчо-узагальнювальний – 10% часу
тематичного модуля.
Кожен
із цих міні-модулів має відповідну мету, очікувані результати, прийоми
педагогічної техніки, орієнтовані плани-схеми.
Важливим є системне надання учням
можливості вибору. Учителеві бажано створювати ситуації, де учні могли б робити
реальний вибір.
Взаємодія учителя і учня з літератури
повинна бути бінарною, адже це й історія рідного народу, мовознавство, психологія,
музика. Формування в учнів поглядів і переконань, сприяння розумінню моралі,
етики, самостійному осмисленню життя і внутрішній потребі творчого мислення
треба здійснювати на стику літератури з такими науками, як релігія, філософія,
етика й естетика, світова художня література.
Важливим структурним елементом
модульного викладання української мови і літератури є проектна взаємодія.
Проект-це попередньо розроблений план організації навчальної діяльності учнів із
модульної теми навчального курсу.
Учитель-словесник, використовуючи
модульні технології, формує професійні уміння:
*адаптуватись
і мобілізуватись на різних етапах життєтворчості;
*організувати
міжособистісний мікропростір для спілкування;
*долати
стресові ситуації та конфлікти.
Важливим
є набуття професійних компетенцій:
*аналітичності;
*емпатії;
*креативності.
З
цією метою:
Використання
модульних технологій сприяє:
*формуванню в учня уміння самостійно
приймати рішення;
*давати якісні знання невеликій
кількості учнів у класі чи соціальній мікрогрупі;
*добре знати свій предмет;
*самостійно, систематично продумувати
свою практику й експериментальну роботу;
*уміти оптимально використовувати час.
Підготувала
Максимець Т.Г.,
методист районного методичного кабінету
|