МОДУЛЬНЕ
ОРИГАМІ
8
КЛАС
Грудина Н. М.,
учитель вищої категорії загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів № 6, м. Глухів, Сумська обл.; Борисенко Н. А.,
аспірантка
кафедри
педагогіки і методики технологічної освіти Глухівського національного
педагогічного університету ім. Олександра Довженка, м. Глухів, Сумська обл.
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Оригамі
— назва найдавнішого японського мистецтва складання різних фігур із паперу. Під
час вивчення курсу «Модульне оригамі» учні мають ознайомитися з відомими
творами декоративно-ужиткового мистецтва різних країн та епох, виготовити
власні вироби.
Зміст
курсу базується на знаннях і вміннях, що учні отримали в початковій школі,
зокрема, виготовлення об'ємних фігур із аркуша паперу шляхом його згинання.
Техніка модульного оригамі відрізняється від традиційного тим, що вироби
складають не з одного аркуша паперу, а з багатьох однакових частин — модулів.
Отже, учні мають змогу розширити знання про цю техніку, розвинути відповідні
вміння та прийоми роботи з папером.
Для
виготовлення виробів за технікою модульного оригамі потрібні недорогі й
доступні матеріали — папір, клей ПВА й нескладні пристосування — канцелярський
ніж, лезо, лінійка, олівець.
Курс
за вибором доступний для класів, що не поділені на групи хлопців і дівчат.
Метою
курсу за вибором є допрофільна підготовка, оволодіння учнями
технікою модульного оригамі, усебічний розвиток особистості школярів,
конструкторська підготовка.
Завдання курсу за вибором:
• ознайомити
з досвідом відомих майстрів, сучасних умільців оригамі;
• ознайомити
з видами оригамі, технікою роботи з папером, професіями дизайнера,
конструктора, художника;
• формувати
практичні навички художньо-творчих дій із модульного оригамі в процесі
проектно-технологічної діяльності на основі розуміння нерозривного зв'язку
образу й форми, уявлення про декоративно-ужиткове мистецтво;
• виховувати
естетичне ставлення до народного мистецтва, стимулювати творчий потенціал
учнів, естетичне вдосконалення.
Учні
повинні знати:
•
історичні відомості про техніку оригамі;
•
базові форми, умовні позначення на папері;
•
види наперу fa його властивості;
•
матеріали, інструменти, що використовують для
виготовлення
модульного оригамі;
•
розмір паперу для модулів;
•
способи з'єднання модулів;
•
технологію виготовлення виробів у техніці
модульного ори-
гамі;
•
санітарно-гігієнічні вимоги,
правила безпечної праці й орга-
нізації робочого місця під час
виготовлення виробів технікою
оригамі.
Учні
повинні вміти$
•
підготувати матеріали для виготовлення модульного оригамі;
■ • добирати інструменти та пристосуй а н н я, конструкційні
матері-
али для оздоблення макетів виробів;
•
складати модулі;
•
виготовляти макети виробів
за зразком і самостійно розроблені
макети;
•
створювати й захищати творчий проеіст;
•
дотримуватися правил безпечної праці й санітарно-гігієнічних
вимог.
Працюючи в техніці оригамі, учні розвивають увагу, логічне
й образне мислення (учень роздивляоъ-.^: t ьіс ;j: „ /!на~пзус його
структуру, прийоми виконання, моделює предмет* художні й ес-
тетичні смаки. Школярі розширюють \ яь.-^ння jp. навколишній
світ, географічні й етнографічні аспекти орнамоит^к;;, про понят-
тя «трикутник», «квадрат»,
«коло», «циліндр » ччиц» Відбувається
розвиток дрібної моторики пальців рук, мускулатуро кисті руки,
окоміру, гостроти зору, що, на нашу думку- г ва:к,тк£им
для май-
бутньої професійної діяльності.
У процесі оволодіння даною технікою створюють умови для ви-
користання міжпредметних зв'язків, зокрема, з історією,
народо-
знавством , образотворчим мистецтвом, кресленням,
математикою.
Змістом програми передбачено ознайомлення учнів зі
світом про-
фесій, таких як: дизайнер, конструктор, художник, що
сприятиме
свідомому вибору профілю навчання у старшій школі й майбутньої
професійної діяльності.
Засвоєнню матеріалу цієї програми
сприятимуть різні форми
роботи: теоретичні, практичні заняття, лабораторні роботи,
дослі-
дження, організація виставок, екскурсій, конкурсів.
Вироби, виготовлені учнями
підчас вивчення курсу за вибором, мають бути придатними до практичного
застосування.
Виготовлення виробів
технікою модульного оригамі реалізують через проектно-технологічну діяльність.
Учні мають виконати творчий проект і захистити його. Можливими формами захисту
творчого проекту можуть бути презентації, виставки-продажі, ярмарки.
Під час виконання робіт необхідно приділяти
увагу правилам безпечної праці з колючими й різальними інструментами, правильно
організовувати робоче місце, дотримуватися санітарно- гігієнічних вимог..
Рекомендації
щодо роботи з програмою
Розподіл
годин у навчальній програмі орієнтовний. Учитель може вносити зміни щодо
розподілу годин, відведених програмою на вивчення окремих тем, змінювати
послідовність викладення навчального матеріалу.
Учитель
має право вирішувати, який вид виробу обрати для виготовлення.
Тематичний план
№ з/п
|
Назва теми
|
Кількість годин
|
1
|
Вступ. Загальні
відомості про оригамі
|
1
|
2
|
Оригамі як вид декоративно-прикладного мистецтва і його види
|
1
|
3
|
Види паперу. Характеристика різних видів паперу. Його
властивості
|
2
|
4
|
Базові форми.
Основні й складні згини
|
3
|
5
|
Характеристика
модульного оригамі
|
3
|
6
|
Складання виробу
за зразком (квіти, тварини)
|
3
|
7
|
Проектування та виготовлення виробу технікою модульного оригамі
|
18
|
8
|
Презентація та оцінювання
результатів проектної
діяльності
|
1
|
9
|
Резерв часу
|
3
|
|
Разом
|
35
|
ПРОГРАМА
№ з/п
|
К-ть
год
|
Назва теми та її зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
1
|
1
|
Вступ.
Загальні відомості про оригамі
Правила безпечної праці й санітарно-гігієнічні вимоги.
Організація робочого місця
|
•
Називає основні відомості про оригамі;
•
організовує робоче місце для роботи за
технікою оригамі;
•
дотримується правил безпечної праці,
санітарно- гігієнічних вимог
|
2
|
1
|
Оригамі як вид декоративно-прикладного мистецтва
і його види Історичні відомості про оригамі як вид декоративно-
ужиткового мистецтва. Види оригамі. Досягнення майстрів Японії, Великобританії,
Китаю в розвитку модульного оригамі. Інструменти й матеріали, необхідні для
виготовлення оригамі. Допоміжні матеріали (фарби, бісер, стрічки тощо).
Символіка кольорів у мистецтві. Технологія виготовлення
модульного оригамі. Застосування виробів для прикрашання житлових і
громадських приміщень
|
•
Називає види оригамі, інструменти й
матеріали, необхідні для виготовлення оригамі;
•
характеризує символічне значення
кольорів у мистецтві
|
3
|
2
|
Види паперу. Характеристика різних видів паперу.
Його властивості
Види паперу (папір двосторонній, журнальний, папір для заміток
(стікери), офісний, папір для оригамі, кольоровий двосторонній папір для
дитячої творчості, його властивості.
|
•
Називає види паперу, його властивості:
•
добирає колекцію паперу;
•
розрізняє й добирає інструменти,
необхідні для оригамі;
•
організовує робоче місце;
•
дотримується санітарно- гігієнічних
вимог
|
Вироби, виготовлені учнями
підчас вивчення курсу за вибором, мають бути придатними до практичного
застосування.
Виготовлення виробів
технікою модульного оригамі реалізують через проектно-технологічну діяльність.
Учні мають виконати творчий проект і захистити його. Можливими формами захисту
творчого проекту можуть бути презентації, виставки-продажі, ярмарки.
Під час виконання робіт необхідно приділяти
увагу правилам безпечної праці з колючими й різальними інструментами, правильно
організовувати робоче місце, дотримуватися санітарно- гігієнічних вимог..
Рекомендації
щодо роботи з програмою
Розподіл
годин у навчальній програмі орієнтовний. Учитель може вносити зміни щодо
розподілу годин, відведених програмою на вивчення окремих тем, змінювати
послідовність викладення навчального матеріалу.
Учитель
має право вирішувати, який вид виробу обрати для виготовлення.
|