ОСНОВИ ТЕХНОЛОГІЇ ХУДОЖНЬОЇ ОБРОБКИ ШКІРИ
8 КЛАС
Білевич Світлана
Вікторівна, доцент кафедри педагогіки і методики технологічної
освіти Глухівського національного педагогічного університету ім. Олександра
Довженка, м. Глухів, Сумська обл.
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Розвиток творчих здібностей є надзвичайно важливим завданням шкільної
освіти, адже усвідомлене цілеспрямоване використання свого творчого мислення
дасть можливість особистості досягти бажаного результату, самореалізуватися.
Водночас творча особистість — це не тільки людина, яка
потенційно володіє здібностями до творчості, але й проявляє себе в
систематичній творчій діяльності. Курс «Основи технології художньої обробки
шкіри» розраховано на тих учнів, які цікавляться народними ремеслами, мають
здібності (або прагнуть їх розвинути) до ручної обробки різних матеріалів.
Програму курсу за вибором «Основи технології художньої обробки шкіри»
розроблено для учнів 8 класу. Основний зміст курсу
містить відомості про одне з найдавніших українських народних ремесел.
Метою курсу за вибором є ознайомлення учнів із
народними традиціями художньої обробки шкіри, технологією виготовлення шкіряних
виробів, а також формування як загальних, так і специфічних для цього ремесла
прийомів обробки натуральних матеріалів.
Складові цієї
мети реалізують через завдання курсу:
•
засвоєння системи базових теоретичних знань із технології художньої
обробки шкіри;
•
вивчення пластичних засобів художньої обробки шкіри, технології
виготовлення виробів зі шкіри;
•
формування вмінь і навичок роботи зі шкірою, застосування інструментів й
обладнання для художньої обробки шкіри;
•
розширення досвіду творчої праці, розробка й виконання індивідуальних
творчих проектів;
•
удосконалення культури праці й розвиток особистісних якостей учнів;
•
вивчення традицій національної культури, народних ремесел.
У результаті вивчення курсу учні повинні знати:
•
основи технології обробки шкіряної сировини;
•
види шкіри, їх характеристика;
•
недоліки та дефекти шкіряної сировини;
•
матеріали, інструменти та пристосування, що використовують для виготовлення
шкіряних виробів;
•
вимоги до обладнання робочого місця та правила безпечної праці;
•
правила вибору й підготовки матеріалів для виготовлення виробів зі шкіри;
•
основні прийоми роботи зі шкірою;
•
способи з'єднання деталей конструкції шкіряних виробів;
•
технологію виготовлення нескладних шкіряних виробів;
•
особливості технік декоративної обробки шкіри: плетення по перфорації,
обплітання, плетення зі шкіряних смуг, вишивки по шкірі, інкрустації, інтарсії,
аплікації, перфорації, випалювання, тиснення, жмуріння, гравірування, розпису
по шкірі, термообробки.
Після вивчення курсу учні повинні вміти:
•
правильно підбирати матеріал для виготовлення виробу;
•
готувати інструменти до роботи;
•
розробляти ескіз шкіряного виробу;
•
використовувати знання композиції та технології у процесі розробки проекту
майбутнього виробу;
•
розробляти конструкцію нескладного шкіряного виробу;
•
здійснювати розкрій деталей шкіряних виробів;
•
визначати раціональну послідовність технологічних операцій у процесі
виготовлення шкіряних виробів;
•
виконувати основні операції з художньої обробки шкіри;
•
виконувати оздоблення художніх виробів зі шкіри із застосуванням
різноманітних технік декорування;
Займаючись художньою обробкою шкіри, учні розвивають творче мислення,
вправність рук, координацію рухів, розширюють уявлення про властивості й
пластичні можливості натуральних конструкційних матеріалів.
Вивчаючи цю техніку, доцільно використовувати міжпред- метні зв'язки,
зокрема, з уроками історії, географії, трудового
навчання, народознавства, образотворчого мистецтва, креслення, хімії.
Засвоєнню матеріалу цієї програми сприятимуть різні форми роботи:
•
теоретичні;
•
практичні заняття;
•
лабораторні роботи;
•
дослідження;
•
організація виставок, екскурсій, конкурсів.
Вироби, виготовлені учнями під час вивчення курсу за вибором, мають бути
придатними для практичного застосування.
Вивчення основ технології художньої обробки шкіри реалізують через
проектно-технологічну діяльність. Учні мають виконати творчий проект і захистити
його. Доцільно звернути увагу на вивчення регіональних особливостей
орнаментики,
технік і прийомів художньої обробки шкіри. Можливими варіантами захисту
творчого проекту можуть бути презентації, виставки-продажі, ярмарки.
Засвоєння теоретичного матеріалу доцільно проводити під час практичних
робіт, не витрачаючи на це окремого навчального часу. Однак можливе проведення
уроків засвоєння нових знань, під час яких учитель може розкрити навчальний
матеріал усього модуля або його окремої частини. Такі уроки в навчальному процесі
можуть бути одиничними.
Під час роботи в навчальній майстерні особливу увагу слід звертати на
дотримання учнями правил безпечної роботи, виробничої санітарії й особистої
гігієни, навчати їх тільки безпечних прийомів роботи, ознайомлювати із заходами
попередження травматизму.
Рекомендації щодо роботи
з програмою
Розподіл годин у навчальній програмі орієнтовний. Учитель може вносити зміни щодо
розподілу годин, відведених на вивчення окремих тем, змінювати послідовність викладу
змісту.
Вибір об'єктів праці залежить від рівня здібностей учнів до цього виду діяльності,
наявних матеріалів, інструментів. Рекомендовано починати з виготовлення нескладного виробу
за готовими
шаблонами. Це допоможе забезпечити успіх учнів на початковому етапі навчання,
що важливо для підтримання інтересу й отримання задоволення від результатів праці.
Техніки декорування учні можуть обрати самостійно, проявляючи власну творчість у складанні композиції оздоблення. /elb/hudognya_obrobka_schkiru.doc Завантажити
|