10 жовтня
2011 року відбувся семінар-практикум на тему «Використання навчальних технологій з
метою формування навчальних предметних компетентностей мовної особистості»
Методичний бюлетень
Використання навчальних
технологій з метою формування навчальних предметних компетентностей
мовної особистості
Учитель
готується до хорошого уроку все життя…
В.Сухомлинський
Одним
із завдань реформування змісту мовної освіти є вироблення на основі державних
стандартів системи та обсягу знань про мову і мовлення, мовних і мовленнєвих
умінь та навичок, досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення
до світу, переорієнтація процесу навчання на розвиток особистості учня,
формування його компетентностей.
Отже,
програма спрямована на розвиток усного й писемного мовлення учнів. Невід’ємним
складником писемного мовлення є орфографічні й пунктуаційні навички. Щоб
забезпечити грамотність, потрібно виконувати навчально-тренувальні вправи, які
мають виробити навички безпомилково і швидко застосовувати вивчені правила,
працювати свідомо, адже правописна практика взаємопов’язана з постійним
мисленням.
Використання
технологій навчання на уроках з метою формування навчально-предметних
компетентностей учня стає перспективним напрямком методики навчання мови.
Важливу роль при цьому відіграє індивідуально-диференційований принцип як на
рівні роботи з учнями, так і в плані добору тематичного навчального матеріалу.
Виділяємо навчальні технології, метою
яких є формувати в учнів внутрішню потребу грамотно писати.:
*Індивідуально-групова технологія «Сюрпризи
тітоньки Орфографії»
*Технологія «Прочитай - розкажи – поясни – напиши»
*Технологія «Редактор»
*Технологія «Звертання»
*Технологія «Читаємо – аналізуємо – пишемо»
*Технологія «Автобіографія»
Отже, взаємозв’язок відповідних
форм, методів і прийомів, що ґрунтуються на текстовій основі, розвиває
мовленнєві навички у зв’язку із правописними вміннями школярів.
Під час навчання мають бути
створені умови для позитивного розвитку, психологічного комфорту, творчої
реалізації. В.Сухомлинський казав: «Не
забуваймо, що в школі дитина не тільки вчиться, у школі вона живе».
Важливе завдання шкільної мовної
освіти – розвиток усного і писемного зв’язного мовлення учнів. Важливо
викликати у дітей бажання, потребу писати, причому писати правильно: «…письмо має бути осмисленим для дитини, у
ньому має бути природна потреба, необхідність, воно повинно бути включене для
дитини в життєво необхідне завдання…»
Попередження помилок може бути
успішним тільки тоді, коли вчитель добре знатиме можливості кожного учня в
оволодінні орфографією й організує роботу таким чином, щоб застерегти у
майбутньому.
Для формування в учнів навичок
орфографічно й пунктуаційно правильно писати вчителі використовують переважно
диктанти й тестові завдання. Це одна з найефективніших форм роботи, що сприяє
виробленню міцних орфографічних навичок. Цінність диктанту в тому, що під час
його написання учні призвичаюються до активної й організованої колективної
праці. Диктант привчає учнів писати з максимальним зосередженням уваги,
розвиває пам'ять, зір, слух, виробляє вміння свідомо користуватися
орфографічними правилами.
За метою проведення диктанти
поділяють на:
*контрольні;
*навчальні;
*контрольно-навчальні,
до яких відносять диктант «Перевіряю себе».
За характером запису тексту
диктанти поділяють на:
*дослівні
(текстуальні);
*диктанти
зі зміною тексту.
За часом пояснення орфограм
виділяють такі диктанти:
*попереджувальні;
*коментовані;
*пояснювальні.
Вибіркові диктанти можуть бути:
*попереджувальними;
*пояснювальними;
*творчими.
Вільний
диктант – це також робота з розвитку мовлення, бо сприяє збагаченню лексики учня,
виробляє самостійність у формуванні думок, становлячи перехідну ланку від
диктанту до переказу.
Тестові завдання сприяють закріпленню
вивченого мовного матеріалу і якісній підготовці учнів до тематичного
оцінювання, можуть використовуватися з метою самоконтролю, взаємоконтролю і
контролю знань вчителем на етапі діагностики результативності уроку.
Тестові завдання, за висловлюванням
В.В.Лаврик, є одним із важливих засобів формування мовленнєвої компетенції
учнів.
Систематичний
контроль за веденням зошитів, за виконанням усіх видів письмових робіт є
важливим стимулом для покращення грамотності учнів і розвитку писемного
мовлення.
Література
Дубчак Л.О., Матвієнко
С.Е. Навчаємо словесності // Дивослово. – 2011. - №10.
Тимченко
С.О. Критичне мислення: крок до
комунікативної
компетенції учня // Дивослово. – 2011. - №19.
Хоменко Н.В., Розвиток
правописної грамотності школярів // Дивослово. – 2010. - №35-36.
Домбровська
М.В. Виховуючи грамотну
особистість
// Дивослово. – 2010. - №12.
Родигіна
І.В. Компетентнісно орієнтований
підхід до
навчання .- Х. : - Видав. гр.
«Основа»,
2005. – 16 с. (Серія «Бібліотека
журналу
«Управління школою»)
З даної теми було проведено відкриті уроки у 9 та
в11 класах вчителями Сквирської ЗОШ І-ІІІст.№2 Седлецькою І.П. та Яценко О.М.
Методист РМК Максимець
Т.Г. |