Вівторок, 19.03.2024, 05:47
Вітаю Вас Гість | RSS

Офіційний сайт відділу освіти Сквирської РДА

Меню сайту
...

n_1258.png" style="width: 150px; height: 59px;" />

Статистика
Rambler's Top100
Онлайн всього: 6
Гостей: 6
Користувачів: 0
Вхiд

Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Головна » 2012 » Квітень » 26 » Формування пізнавальної сфери в дошкільників на засадах активного використання сенсорних дидактичних ігор та вправ
18:26
Формування пізнавальної сфери в дошкільників на засадах активного використання сенсорних дидактичних ігор та вправ

25.04.2012 року відбувся семінар-практикум для вихователів середніх, старших груп на базі Сквирського ДНЗ №1 "Світанок" Формування пізнавальної сфери в дошкільників на засадах активного використання сенсорних дидактичних ігор та вправ

З даної проблеми були розроблені методичні рекомендації.








Відділ освіти Сквирської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

МЕТОДИЧНІ    РЕКОМЕНДАЦІЇ

Формування пізнавальної сфери в дошкільників

на засадах активного використання сенсорних дидактичних ігор та вправ

Основою загального розумового розвитку є сенсорний розвиток. Сенсорний (лат. sensohum - орган чуттів) розвиток дитини - розвиток її відчуттів і сприймання, формування уявлень про властивості предметів (форму, колір, розмір, положення у просторі тощо).Із сенсорного розвитку виростає логічне пізнання, яке прискорює накопичення нових чуттєвих даних, сприяє їх включенню до раніше створеної системи знань і досвіду. Чим вищий сенсорний розвиток дитини, тим більше фактів і явищ потрапляє у сферу її сприймання. Якщо в дитини належно розвинуті мислительні механізми, то вона виявляє неабияку здатність шукати, знаходити, фіксувати, аналізувати, інтерпретувати велику кількість інформації про світ і себе. Сенсорне виховання - система педагогічних впливів, спрямованих на формування способів чуттєвого пізнання, вдосконалення відчуттів і сприймань. Роль сенсорного виховання у розвитку дітей дошкільного віку безперечна: 9/10 усього їхнього розумового багажу - результати діяльності органів чуття. До головних завдань сенсорного виховання належать:

- формування у дітей системи перцептивних (обстежувальних) дій;

- формування системи сенсорних еталонів;

- розвиток уміння самостійно використовувати сенсорні еталони у власній діяльності.

Сучасна система сенсорного виховання створена на основі наукових даних про психологічний і фізіологічний розвиток дитини. У дошкільному віці інтенсивно розвиваються всі органи чуття. Особливо сприятливий ранній вік дитини, коли ознайомлення з якостями предметів є вирішальним у розумовому розвитку. Цей період називають «золотою порою» сенсорного виховання. Сенсорні еталони – це зразки якостей предметів, створені людством у процесі суспільно-історичного розвитку. Так, еталонами кольору є сім кольорів спектра та їх відтінки; еталонами форми - геометричні фігури; величини - метрична система мір та ін. Слід відзначити, що засвоєння сенсорних еталонів не обмежується дошкільним віком, а є досить складним і тривалим процесом. Психологи виокремлюють такі періоди засвоєння еталонів у дошкільному віці:

1) передеталонний період (від народження до початку 3-го року життя); дитина відображає окремі особливості предметів, здебільшого суттєві, важливі для безпосереднього використання;

2) період предметних еталонів (до 5-ти років); образи якостей предметів дитина зіставляє з певними предметами;

3) набуття якостями предметів еталонного значення (від 5-ти років і далі); дитина співвідносить якості предметів із загальноприйнятими еталонами: вода холодна, стільниця прямокутна, електролампочка скляна тощо.

Дитині складно дається пізнання просторових відношень. Нелегким є формування уявлень про час, який діти сприймають не конкретним аналізатором, а шляхом чергування явищ життя, що постійно повторюються: день змінюється вечором, заняття - прогулянкою, а прогулянка - обідом тощо. У формуванні часових уявлень важливо досягти розуміння часової послідовності й тривалості. Для цього слід спрямовувати пізнання дитини від розуміння короткого проміжку часу до усвідомлення частин доби, від правильного розуміння понять «учора», «сьогодні», «завтра» до засвоєння послідовності днів тижня, пір року та ін. Важливим є і розвиток слухового сприймання. Вже наприкінці 2-го року життя дитина має розвинений фонематичний слух, а в дошкільному віці оволодіває здатністю до звукового аналізу слів. Для розвитку тактильної, нюхової та смакової чутливості у процесі сенсорного виховання вдаються до спеціальних вправ на порівняння, а також використовують досвід повсякденного життя дітей. Важливо вміло включати завдання сенсорного виховання у діяльність дітей.

М.Монтессорі вбачала у сенсорному вихованні неабиякі можливості щодо підготовки дитини до повноцінного життя у природному і соціальному середовищах. Формування повноцінної особистості, на її погляд, неможливе без належного розвитку органів чуття, оскільки чуттєве сприймання є основою розумового і морального буття. Дитина, яка оволоділа сенсорною культурою, не тільки звертатиме увагу, виокремлюватиме якості предметів і явищ навколишнього світу, а й самостійно набуватиме знань, відкриватиме свій внутрішній світ, що значно важливіше для неї, ніж готові повідомлення дорослих. У процесі сенсорного виховання важливо організувати педагогічне «підготовче середовище», яке є передумовою реалізації дитиною можливостей власного розвитку через самостійну діяльність. Одним із головних чинників цього середовища є дидактичний матеріал. Розроблений М.Монтессорі, дидактичний матеріал зорієнтований на розвиток окремих сфер відчуттів, вироблення уміння слухати тишу і звуки, розрізняти кольори, форму, вагу тощо. Він зосереджує дитячу увагу на певній ізольованій властивості предмета. Цей матеріал не лише розвиває органи чуття дитини, а й спонукає до розумової дії, вчить розрізняти, впорядковувати враження, забезпечує дитині змогу повторити посильні для її віку вправи. Такі вправи з дидактичним матеріалом сприяють самовихованню, оскільки передбачають контроль можливих помилок. Використовуючи вказаний матеріал, дитина швидко починає помічати свої помилки, а намагаючись їх виправити, досягає правильного вирішення поставленого завдання, вчиться надалі уникати неправильних рішень і дій. Під час такої роботи дитина виховує в собі чіткість, акуратність і цілеспрямованість. Монтессорі-вихователь спирається, на знання сензитивних періодів, підготовлену обстановку та уміння спостерігати за дитиною.

Отже, можна констатувати, що згідно системи М.Монтессорі, у сенсорному вихованні дитина не грається, а самостійно працює. А це призводить до того, що дитина, згодом, не тільки звертатиме увагу, виокремлюватиме якості предметів і явищ навколишнього світу, а й самостійно набуватиме знань, відкриватиме свій внутрішній світ, що значно важливіше для неї, ніж готові повідомлення дорослих. Основні функції Монтессорі-педагога: посередницька, керівна, навчальна, організаційна, діагностична.

Сенсорне виховання являє собою систему педагогічних впливів, спрямованих на формування способів чуттєвого пізнання, вдосконалення відчуттів і сприймань. Роль сенсорного виховання у розвитку дітей дошкільного віку безперечна, оскільки абсолютна більшість їх розумового багажу є результатом діяльності органів чуття. Як свідчить багаторічна практика, однією з головних передумов успішної реалізації гуманістичних ідей кращих зарубіжних педагогічних систем в сучасній українській освітньо-виховній практиці є організація науково-обгрунтованого, системного впровадження альтернативних підходів і технологій в системі сенсорного виховання, завдяки чому Монтессорі-педагогіка, виступаючи як основа педагогічної творчості, може бути адаптована до існуючої системи національної освіти. Заповіді Марії Монтессорі щодо виховання дитини знадобляться будь-яким батькам:

1. Ніколи не торкайтеся дитини, доки вона в тій чи іншій формі не висловить згоду на це.

2. Ніколи не говоріть нічого поганого про дитину (ні в її присутності, ні за її відсутності).

3. Сконцентруйте увагу на позитивному та наголошуйте на всьому доброму. Таким чином, поступово все менше місця залишатиметься поганому.

4. Активно готуйте середовище, дбайте про нього. Допоможіть дитині встановити конструктивний зв’язок із ним. Покажіть правильне розташування засобів розвитку та продемонструйте, як користуватися ними.

5. Будьте завжди готові відгукнутися, коли дитина потребує вашої уваги. Завжди вислухайте її і знайдіть відповідь на будь-яке запитання.

6. Ставтеся до дитини з повагою, коли вона відпочиває від роботи, спостерігає за працею інших або розмірковує, що зробила або робитиме. Ніколи не примушуйте її в будь-якій формі зайнятися в цей час чимось іншим.

7. Ставтеся до дитини з повагою, якщо вона робить помилку і може потім її виправити, але твердо й негайно припиніть її деструктивну поведінку щодо середовища, щодо себе або інших.

8. Завжди поводьтеся з дитиною коректно, використовуючи найкраще в манерах і поведінці. Завжди демонструйте їй найкраще, що є у вас самих.

 

 

 

Підготувала методист РМК

Чернега Н.С.

 

25.04.2012 р.



Переглядів: 4427 | Додав: Адмін | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук по сайту
...

РС ГУ ДСНС

Календар
«  Квітень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Годинник
Архів записів
Система ІСУО


Освіта ua

Відділ освіти Сквирської РДА м. Сквира, вул. Богачевського, 55, 09000 skviravo@ukr.net