Навчальний посібник
«Мова як генетичний код народу». Автор:
Цимбалюк Василь Іванович.
Цимбалюк В. Мова як генетичний код народу: Навчальний
посібник для факультативних занять. – Тернопіль: Мандрівець, 2011. – 176 с.
Навчальний
посібник «Мова як генетичний код народу», схвалений комісією з української мови
Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України,
призначений для організації факультативних занять, курсів за вибором,
спецкурсів у допрофільний період для 8 – 9 кл., а також для профільного
навчання у 10 – 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів.
Посібник побудовано на нетрадиційному підході до вивчення
мови в школі, яка розглядається не з суто лінгвістичного боку, а як символічний
умовний знак людства, генетичний код народу, через який розкриваються
особливості його історії та культури, як джерело важливої інформації, що несе в
собі знання про буття народу.
Мета курсу – розширити знання учнів про мову як основу буття
народу; ознайомлити їх із такою галуззю лінгвістичної науки, як етимологія, що
розглядає походження слів; розвиток творчих, науково-дослідницьких навичок
учнів через організацію практичних занять і семінарів та роботу з
науково-популярною літературою.
У першому розділі програми і навчального посібника учні
знайомляться із загальними питаннями мови (особливостями рідної мови із сім’ї
індоєвропейських мов, функціями її в суспільстві, культурою мовлення,
українським мовленнєвим етикетом, проблеми державної мови в Україні тощо).
Другий і третій розділи посібника присвячені етимології
української мови, тут розкривається походження побутових назв у нашій мові,
крилатих слів, фразеологізмів, біблійних назв, міфологічних та астрополітичних
назв, топонімів і гідротопонімів. Цікавими для школярів будуть параграфи про
магічні числа в мові, сонцеуславлюючі слова, про назви дерев-символів і
птахів-тотемів з історії українських імен та прізвищ, про походження назв
«Украна та назв країн Європи».
У четвертому та
п’ятому розділах посібника розповідається про походження української мови та
слов’янського письма інших мов та писемності в світі.
Для вчителів-словесників, учнів та студентів.
|